Vad händer i bloggvärlden? Vi vet.

Bloggare som ambassadörer

När det kommer till marknadsföring börjar det bli allt mer intressant och populärt att samarbeta med olika bloggare som man känner representerar sitt varumärke och kan bli ambassadörer för det. Influencer marketing kallas det när man vill försöka finna det perfekta samarbetet.

Vi har i tidigare inlägg skrivit om vikten av att välja rätt utbildning, och det blir allt fler som kombinerar sina drömmar och sin passion med sin karriär genom att ta hjälp av den digitala utvecklingen. Allt fler blir stora personligheter och gör sig ett namn tack vare bloggar och vloggar. Att som företag utnyttja detta och försöka slå sig samman med olika personer för att få dem att bli ambassadörer för ens märke kallas för influencer marketing skriver tidningen InternetWorld. Linda Hörnfeldt på Better Bloggers säger följande:

”Att samarbeta med en bloggare ger både relevant räckvidd och en relation till ens målgrupp. Bloggaren finns redan som en naturlig del av målgruppens vardag, vilket innebär att de litar på personen. Att jobba med långsiktiga samarbeten är det som ger absolut bäst effekt.”

4188356-head-puzzle-shows-slipping-ideasVad som skyndat på detta är att många bloggare blev fällda då de gjorde smygreklam för olika märken. Nu försöker märkena ta tillfället i akt att öppet för bloggarna att bli ambassadörer för att de ska kunna sprida deras produkter ut till alla deras följare. Man ger även bloggarna större inflytande och ser bloggarna som vip för att de ska må bra och skriva så mycket bra som möjligt om företaget. Nelly klädföretaget är ett mycket bra exempel på hur man tar hand om sina bloggare och med det kan nå ut till sina kunder.