Vad händer i bloggvärlden? Vi vet.

Media, reklam & kommunikation om 20 år

Vi har tidigare skrivit om marknadsföring via bloggar och sociala medier, varpå vi då har lyfte upp hur otänkbart det för 20 år sedan hade varit med allt som skrivs på internet. Dagböcker som bloggar eller Twitter, öppna fotoalbum på Instagram och festinbjudan på Facebook. Folk hade antagligen skakat på huvudet och skrattat, om någon från nutiden åkte tillbaka och berättade hur det nu ser ut.  Främst hade nog folk ställt sig tveksamma till den öppenhet som sociala medier innebär. Förr var man inte lika öppen med känslor och tankar, inte heller visade man bilder på sig själv (exempelvis selfies var inget regelbundet inslag i familjens fotoalbum) och man fotade också endast på speciella tillfällen. Ja, tider har verkligen förändrats. Detta gör ju självklart också att en börjar fundera på vad det är för spännande saker som har hänt om ytterligare 20 år. Marknadsföringen anpassas sig hela tiden till det nya och digitala som kommer, och vem vet – om 20 år är tv-reklamen kanske helt raderad. Istället kan det ju vara så att personer själva berättar i olika videofilmer om vad som är bra. Det gör ju att reklambyråer faktiskt kommer att dö ut. Det är så enkelt numera att berätta vad man tycker om och inte tycker om, att rekommendera på diverse medier. Och det mest intressanta med det hela är att folk lyssnar på varandra. Ett dåligt omdöme kan vara det som gör att den som är intresserad av att köpa istället går till en konkurrent. Den personliga åsikten kommer mest troligt att bli vad som marknadsför i framtiden, sen är frågan bara hur. Det ska bli spännande att se!

Youtube-bloggaren PewDiePie är ju verkligen ett bevis på hur kommunikation, reklam och media förändras. Mer om honom här.